הספרות היא ג'ונגל. אתה חייב לכתוב את הסיפור הכי טוב שאתה יכול, בכלים הכי משוכללים שאתה יכול לייצר. כסופר, אתה רוצה שמישהו יקדיש עשר שעות לקריאת הספר שלך. אתה צריך לדאוג שהוא לא יבחר בשום דבר אחר, יותר מעניין, לעשות. אתה צריך לגרום לו לבחור בך, שלא יניח את הספר מהיד.
ד"ר מתן חרמוני
Scroll Down

ספרות למתקדמים

אף אחד לא יבין מה עברת. בעוד העדויות נאספות, והמדיה מלאה בסיפורי זוועה שהשטן לא ברא ולצדם סיפורי גבורה על-אנושיים, מתעוררת אצלך הכמיהה לספר סיפור – את הסיפור שמתחולל בתוכך כבר תקופה. נובעת מתוכך נביעה פנימית של מילים, תחושה של צורך, הכרח – פשוט לשבת ולכתוב. על המציאות. שקרתה והשתנתה, על העבר ועל ההווה ועל העתיד ועל תהיות לגבי טבעו של האדם – זהו תפקידה של הספרות. במהלך המסע תגלו אם ספרות יכולה לרפא או באמת לנחם, אך תפקידה של הספרות הוא לספר ולהקים לתחייה את ההתרחשויות שבגבולות האנושי.

כמה מהסופרים הגדולים ביותר בחרו לכתוב בזמנים הקשים ביותר יצירות שלכאורה לא היה להם קשר למציאות הקשה והאכזרית: ש"י עגנון למשל, כתב את רומן העלייה השנייה הקומי שלו 'תמול שלשום' בזמן שביתו ועולמו הישן עלו בלהבות בפולין (דווקא הנצחת המהלך האנושי של העם היהודי, הייתה התשובה הספרותית להשמדת העם באירופה). שלום עליכם כתב כמה מה פרקים המזהירים ביותר שלו בשעה שנמלט עם משפחתו מאימת הפוגרומים בדרום רוסיה באמצע העשור הראשון של המאה העשרים ועוד.

הסיפור בעת המלחמה יכול גם להשליט סדר בנפש ובחיים בכלל במקום בו מולך הכאוס. בשונה מהעדות שצריכה להיות נאמנה לפרטים, לתיעוד ולאמת, הסיפור יכול להתרכז ב"טפל" במקום ב"עיקר", במה שיכול היה להיות, במקום מה שהיה באמת. לנוע בין המציאות האמיתית למציאות הספרותית. אנחנו מזמינים אותך לצאת איתנו למסע של כתיבה בקורס נסיוני וחד-פעמי. נלמד עקרונות בסיסיים, נעמיק ביסודות וטכניקות, נקרא טקסטים שנכתבו בהקשרים טראגיים, ונתרגל מהלכי כתיבה ספרותיים שיוכלו לעזור לך לכתוב את מה שעליו אי אפשר לדבר.

מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).
חלק ראשון: מילים
חלק שני: מילים
שיטת הלמידה והמישוב: במהלך הקורס יקבלו התלמידים משימות קריאה למפגש הבא, בדרך כלל סיפור קצר – בינוני. כמו כן, בכל מפגש יהיה חלון זמן שינוצל לטובת עבודות התלמידים, כלומר – הסיפורים עליהם הם עובדים ו/או רוצים לעבוד. הקורס יתנהל כסדנה והדיונים בו יהיו פתוחים. ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. **כמות המשתתפים מוגבלת לעד 20 איש**

הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.

תאריך הקורס: 21.11.2024 ועד 9.1.2025 |ימי חמישי ערב 19:00 עד 21:00
מחיר הקורס: 2,500 שקלים מחיר במכירה מוקדמת 2,100 שקלים! (ניתן לפרוס לתשלומים)

קורס כתיבה למתקדמים

המפגשים

מה זה סיפור? מאיפה אנחנו מתחילים בכלל, ואיך אנחנו בוחרים את חומרי המציאות המוכרת כדי להרכיב אותם יחד באופן חדש? יחד ננסה להבין את המנגנון הספרותי ואת חוקיו.

חומר קריאה: "יום מושלם לדגי הבננה", ג'.ד סלינג'ר.

מיהן הדמויות שעליהן אנחנו בוחרים לכתוב. האם בהכרח נאהב תמיד את הדמות ה'טובה' או שחלילה נזדהה עם דמות שהיא לא כליל השלמות. איך אנחנו יוצרים פסיכולוגיה של דמות בסיפור ואיך מציבים את הדמויות על לוח השחמט הספרותי כדי לאפשר להן להשתקף זו בזו.

חומר קריאה: אהרון אפלפלד, "עשן".

אחד האתגרים העומדים בפני כל סופר הוא עיצוב האופן שבו הגיבור מדבר. איך סגנון הדיבור ואופני הדיבור יכולים להיות נאמנים לעלילה מצד אחד ואותנטיים מצד שני. זכור שאופן הדיבור של דמות הוא אמצעי הזיהוי העיקרי שלה.

חומר קריאה: "הקדירה" מאת שלום עליכם.

בידי מי אנחנו מפקידים את הסיפור? מי זה הדמות שאנחנו בוראים כדי שתייצג אותנו בעולם הבדיוני/ספרותי. האם זו דמות בדויה, האם המספר הוא הכותב עצמו? מה הפונקציה של המספר בתוך הסיפור? איפה אנחנו צריכים את מילותיו של המספר ואיפה את הדיבור של הדמויות? האם כל מספר צריך נמען?

חומר קריאה: "הקפטריה", יצחק בשביס-זינגר.

הפרוזה המודרנית, ועד בכלל, שמה במרכזה את 'סיטואציית הסיפר', הסיטואצייה שבתוכה נמסר הסיפור. כך למשל 'מה מעיק על פורטנוי' של פיליפ נמסר כוידוי של פציינט אצל הפסיכיאטר בעוד 'לוליטה' של ולדימיר נבוקוב נמסר כווידויו הכתוב של רוצח מתא הנידונים למוות. בשיער ננסה להבין איך הוספה של סיטואצייה נרטיבית בונה רובד נוסף בתוך הסיפור שלנו.

חומר קריאה: קטע מתוך לוליטה של נבוקוב, ומתוך 'סונטת קרויצר' של טולסטוי.

כל כותב הגיע לפחות פעם אחת לשלב שבו הוא כתב וכתב מכוחו של רעיון וחזון שהיה לו לסיפור שלם, ונתקע אי שם באמצע הדרך 'בלי דלק', וגילה שצריך לחזור ולהדק את העלילה. העלילה היא התשתית של הסיפור, לתוכו אנחנו יוצקים את הרעיונות ואת התפיסות הפסיכולוגיות והפילוסופיות שלנו. אבל על מנת שאת אלה נוכל להציג בפני הקורא תוך תנועה, אנחנו חייבים עלילה. במפגש נדבר על בניית העלילה ועל יחסי העלילה-דמות.

חומר קריאה: סיפור של בריאן מגי.

אנחנו יכולים לזהות בקלות סגנונות ספרותיים – ש"י עגנון, יעקב שבתאי, אורלי קסטל-בלום ובעלי סגנון מובהקים אחרים בספרות העברית. במפגש ננסה להבין מה אפשר לקחת מהסגנונות שלהם כדי לפתח סגנון משל עצמנו, ואיך אנחנו משתמשים בסגנונות שונים לצרכים ספרותיים שונים.

חומר קריאה: פתיחת 'סיפור פשוט' של עגנון.

הסעיף הכי חשוב בחוזה שבין הקורא הוא שהסיפור יהיה מעניין, שירתק את הקורא. אחת האמצעים לכך הוא ההומור. זו לא שאלה כאן של מצחיק או עצוב, ואפילו לא של קומי או טראגי. הומור הוא חלק הכרחי כדי להציג דווקא את העצוב, את השרירותי, את גורלו של האדם בתוך קיום שהופך בלתי נסבל.

חומר קריאה: מתוך 'מה מעיק על פורטנוי' של פיליפ רות.

פרטים נוספים?

השאירו לנו פרטים ונציגתנו תחזור אליכם בהקדם.


    נגישות