נוֹצָה וָקֶסֶת - קורסי הכתיבה האיכותיים בישראל מבית "כלים וידע".
את שראוי לקיים אקיים ואת שראוי לבטל אבטל, שכל דבר מיותר מיותר, וכל הראוי לאיבוד ואין מאבדין אותו סופו שמאבד את עושהו.
ש"י עגנון
Scroll Down

עריכה ספרותית

חמישה מפגשים און-ליין | 5 עורכות ועורך
נעמיק בהבנת המלאכה הייחודית שנקראת עריכה ספרותית ונפרט את המקצוע המצוי רק ביצירה הכתובה. נכיר תהליכים, נבין שיטות, ננתח מהות ותכלית ונדגים בפועל את ההשפעות על הטקסטים – במעבר שבין כתב-יד לספר שלם וגמור.

בכל שלישי ב19:00 בערב. אורך המפגשים כשעתיים – והם יכללו היכרות עם המנחה, הרצאה, לימוד, הדגמה על טקסטים, שאלות ותשובות.

* הקורס משודר בלייב – ומוקלט למי שפספס ויישלח בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.

תאריך הקורס: 26.7.2022 ועד 23.8.2022

מחיר הקורס:
500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)

הנבחרת

הילה בלום

סופרת ועורכת ספרות. אחת מעורכות ספרות המקור הבכירות בישראל. ערכה את ספריהם של אתגר קרת, אמיר גוטפרוינד, אשכול נבו, יגאל שוורץ ועוד רבים. בעבר כתבה ביקורות ספרות וכתבות למדור הספרות של "ידיעות אחרונות".

נועה מנהיים

ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת "כנרת, זמורה, דביר." וכלת פרס שר התרבות למצוינות בעריכה, 2021. ערכה למעלה משישים כותרים, ביניהם ארבעה זוכות וזוכי פרס "ספיר".
צילום: ינאי יחיאל

דנה אלעזר הלוי

סופרת לילדים ונוער, מתרגמת ועורכת ותיקה. מלמדת עריכת פרוזה בתוכנית ללימודי עריכה באוניברסיטת תל אביב.
צילום: ינאי יחיאל

יערה שחורי

עורכת ספרות המקור בהוצאת כתר וסופרת. בעלת תואר דוקטור מטעם האוניברסיטה העברית. פרסמה מאמרים ומסות על ספרות עברית ואמנות פלסטית.
צילום: עמליה בן נר

עודד וולקשטיין

עורך ומתרגם. בשבע השנים האחרונות בהוצאת "כתר".
צילום: יונתן בלום

המפגשים

מהן עשרת הדברות של העורך? מהי מערכת היחסים בין סופרת ועורכת? כמה חיבור נפשי צריך בין השניים – אם בכלל והאם לפסיכולוגיה יש מקום בעריכה ספרותית (ספויילר: כן).

צילום: ינאי יחיאל

מהו בעצם תפקידם של העורכים הספרותיים? ואיך זה שהסופרים מרשים להם לתקן את הטקסטים שלהם? במהלך המפגש נצלול לעבודת העריכה הספרותית באמצעות הדגמה חיה של עריכת טקסט. נדבר על כל מה שצריך ואפשר לתקן בטקסט, ונלמד איך עושים את זה נכון.

צילום: ינאי יחיאל

יש עורכת באולם. על הקשב שנדרש לעריכה, הספר הנכתב והנערך כמרחב מדומיין וממשי, ריבוי העמדות שמחייבת העריכה והריצה למרחקים ארוכים. איך מתחקים אחרי שפה של מישהו אחר, איך משלימים את החסר או מוותרים על המיותר, איך מלטשים מבלי לאבד את החומר החי. וגם על ספרים שנערכים תוך כדי כתיבתם.

צילום: עמליה בן נר

למה בעצם אנחנו צריכים עורך/ת? על בעיות שכיחות בעריכת סיפורת ועל השלבים השונים בתהליך העריכה.

העורך כאורח – כמי שפוקד את האי הבודד של הכתיבה כנציג של היבשת ובה בעת כשותף לפולחנים המוזרים שמקיים יושבו היחיד. על העורך כקורא, וגם ככותב. על ההבדלים בינו לבין המבקר, ועל העונג המוחלט שבהתרקמות ביצירה שעודה מתהווה.

צילום: יונתן בלום

פרטים נוספים?

השאירו לנו פרטים ונציגתנו תחזור אליכם בהקדם.