מטְרות הקורס הן היכרות וּפֿיתוח המודעוּת הלשונית, וכֿן הקניית כלים של ממש לַעֲריכה עצמית, לִבְֿהירות הטקסט, למצַאי במקורות, לתהליכי לשון ואנלוגיה – וְלִדְברים אחרים, כגון השראה.נעה שחם
לימודי עריכת לשון
שמונה מפגשים של סדנה מעמיקה, בהנחיית העורכת נעה שחם. מסע אל השפה – קורס עריכת לשון. בין שאנחנו כותבים אי־מיילים, בין שכותבות שיר – הפורמט שלנו, החומר בִּידי היוצר שלנו – הוא הלשון. וזוֹ לא כל לשון – זוֹ השפה העברית, שפה שאף על פי שלא דוּבּרה בדיבור פֶּה במשך כְּ־1,500 שנה, לא חדלה כבר כִּשְלושת־אלפים שנה, ולוּ לִשְנייה, מלשמש לִתְפילה וּלְשירה.
הַק֫שר הֶהָדוק בין דיוק לשוני (הגייה, מבנה, תחביר, משמעות, הֶקְשר) וּבֿין דיוק התוכן – הוא ברור וְידוּע, וּכְֿשנגלֶה גם את המצַאי שבִּמְקורות העברית – את דרכֶֿיהָ בְּסִפְרוּתהּ וּבְֿשירתהּ לאורך הדורות – נוסיף על שיקולי העריכה הנורמטיבית שלנו עוד רובד יפה, שיש בכוחו לשפוך אור של ממש, לְהנהיר (לְשון אור) וּלְהַגּיהּ (שורש נג"ה = אור) כל טקסט.
וַהֲכי חשוב – התלמידות והתלמידים יֵצאו מֵהסדנה וּבִֿידיהם – כלים פרקטיים לַעֲריכת לשון ותוכן והיכרות עם צורותיה של עברית המקורות, ואלה אף ידרבנו אותם בִּיצירתם המתחדשת!
מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).
כל שיעור יֶאֱרַךְ שְעתיים ויחולק לשלושה חלקים:
חלק ראשון: שעה – הקניית כלים (ראו סילבוס למטה).
חלק שני: חצי שעה – תרגול עצמי או בִּקְבוצות לימוד + זמן לִשְאלות לַמנחה.
חלק שלישי: חצי שעה – פתְרון התרגיל בַּפֿורום הכללי וסיכום השיעור (+ לעיתים, מבוא לקראת השיעור הבא).
המצגת שבשיעור תישלח לתלמידים עד ליום שאחרי השיעור.
שיטת הלמידה והמישוב: התלמידים יקראו את הטקסט הראשון לקראת פתיחת הקורס, וּבֿו יפוֹרטו הסילבוס, מבנה השיעור, החובות והזכויות של הסדנה, של התלמידים ושל המַנחה.
במשך הקורס יגישו התלמידים שתי מטלות אישיות – וִיקבלו עליהן משוב. הקורס יתנהל במתכונת דידקטית־סדנאית, ונוסף על התיאוריה והעקרונות החשובים להקניה בִּתְחום עריכת הלשון, יהיה בְּכֿל שיעור גם תרגול אישי או קבוצתי, וּמָקום לדיונים פתוחים וְלִשְאלות. כולכםן תרגישו נוח! יישום עקרונות העריכה בַּפּועל יהיה בשיתוף התלמידים והתלמידות שירצו בזה – בתהליך פָּעיל, בונה וּמפרה.
ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. **מספר המשתתפים מוגבל לעד 20 איש**
הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.
תאריך הקורס: 6.1.2025 ועד 24.2.2025 | ימי שני ערב 18:30 עד 20:30
מחיר הקורס: 2,500 שקלים מחיר במכירה מוקדמת 2,100 שקלים! (ניתן לפרוס לתשלומים)
כללי השפה העברית
המפגשים
מהו מקומו של התקן העברי בתהליך היצירה ובליטושהּ וּמניין הוא שואב את כוחו? האם טקסטים אומנותיים צריכים בכלל להיערך מצד הלשון? בשיעור הראשון ננסה להדגים שאלות אלו ואף להשיב עליהן, וְנכיר כלי עזר רלוונטיים לַעֲריכת לשון (מילונים מקוונים, אתר ״מאגרים״ של האקדמיה ללשון העברית, נקדנים מקוונים ועוד).
לעברית עבר עשיר וייחודי – היא בת למשפחת השפות השמיות (בהן ערבית, ארמית, געז וַאֲחרות), שפה שלא דוברה בדיבור פה כ־1,500 שנה אך מעולם לא חדלה מלשמש לִתְפילה וּלְשירה. בשיעור נלמד לזהות את האלגוריתם של השיטה השמית (אותיות שורש בתבנית), נפרק את השפה למרכיביה השונים וְנתחקה אחֲרי מוּשְגי יסוד בבלשנות כגון הברה, הטעמה, עיצור, תנועה, שורש, משקל – ואלה ישמשו אותנו פרקטית גם בהמשך.
דגשים מיוחדים, עקרוניים וּפּרקטיים, לַעֲריכה בִּתחום המורפולוגיה (ימשיך ויימשך, שכר ומשכיר), פעיל וסביל, סוגיית ע״י ועוד.
סדר המילים הטוב בעברית, סדר המילים במשפט הפותח במשלים, מקומן של ״גם״ ו״רק״ ושל מיליות נוספות, סמיכות לעומת תואר (בעיה בריאותית או: בעיית בריאות), עקרונות מנחים לסוגיות התאם ומבט־על על שם המספר בעברית.
בשיעור נלמד להשתמש במדויק במילות יחס, מילות קישור, תוארי פועל ונתחקה אחר שלל מיליות הנחשבות בְּעייתיות בקרב מתקני הלשון וּבֿעלות העברית הנורמטיבית (לגבי, על מנת, בהתאם ל־, בנוסף, בכדי ואחרות).
הצליל של המילה, העיצורים שמהם היא בנויה, התנועות – כל אלה ועוד משפיעים על הקצב של הטקסט הכתוב ועל הרושם הריגושי והתוכני שאותו רצף מעמיד, הן בפרוזה הן בשירה.
בשיעור נקרא דוגמות לִיצירות המשתמשות שימוש טוב וּמודע במרכיבי המילים, נלמד להבחין באפקט המוזיקלי ששימושים אלו יוצרים וּנְתרגל קריאה בקול עפ״י סימני הניקוד וּמבנה הטקסט. עוד ננסה לגלות למה חשוב ללמוד ניקוד כדי לראות למילים את הלבן של העין, ונתחקה אחר כמה סוגיות מעניינות מֵהתחומים של הניקוד וההגייה.
היכרות עם כללי הכתיב חסר הניקוד ועם עקרונות מנחים לפיסוק טוב.
עריכת בזק של טקסטים לא ארוכים, או חלקי טקסט, של המשתתפים בסדנה; בשיעור המסכם ניישם על הטקסטים של המשתתפים את הכלים שצברנו במשך הקורס ונראה, הלכה ומעשה, עד כמה֫ מודעות לשונית תורמת לדיוק ולאסתטיקה גם, ואולי אף בעיקר, בִּשְׂדה אומנות המילים.