הספרות היא ג'ונגל. אתה חייב לכתוב את הסיפור הכי טוב שאתה יכול, בכלים הכי משוכללים שאתה יכול לייצר. כסופר, אתה רוצה שמישהו יקדיש עשר שעות לקריאת הספר שלך. אתה צריך לדאוג שהוא לא יבחר בשום דבר אחר, יותר מעניין, לעשות. אתה צריך לגרום לו לבחור בך, שלא יניח את הספר מהיד.ד"ר מתן חרמוני
עורך מלווה
עריכה מלווה | ד"ר מתן חרמוני – הדרכה וליווי בכתיבה מראשית התהליך ועד לכתב יד שלם. ד"ר חרמוני: סופר, עורך, מתרגם, תסריטאי, פרסם שישה רומנים וספר ילדים בהוצאות זמורה ביתן' ו'כתר'. הוא חתן פרס ברנשטיין לשנת 2012 ופרסם ראש הממשלה (2014) כמו כן היה מועמד שלוש פעמים לפרס ספיר. הוא מרכז את הוראת כתיבת הפרוזה באוניברסיטה הפתוחה בתכנית שמונה כמאתיים תלמידים. בין השנים 2016 ו-2019 ערך את כתב העת מאזניים. הוא מפרסם תרגומים מיידיש בבמות שונות. בין היתר תרגם מיצירותיהם של שלום עליכם, יצחק בשביס-זינגר ואחרים.
הרעיון מאחורי הליווי הספרותי כבר בשלב הכתיבה
כתיבה היא עבודה שכרוכה בהרבה מאד בדידות. היום, יותר מתמיד, אין לכותב בראשית דרכו חברה או ליווי לכתיבה רחבת יריעה. שלבי הגישוש, מציאת הקול, דרכי הסיפור, נעשים בעיקר כשהכותב לבדו מול הדף. בעבר מסלול החניכה של כותבים עבר דרך כתבי עת בהם היו מפרסמים סיפורים קצרים תחילה, ואחר כך נובלות שכתבו בהדרכת עורך כתב העת. היום, כשהמערכת הספרותית השתנתה על כל פניה, מצפים מכותב להגיע עם טקסט מגובש להוצאות הספרים. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, ומבקשים להציע ליווי והדרכה בכל שלבי הכתיבה, מגיבוש הרעיון ועד להשלמת כתב היד. בתכנית ליווי כתבי היד אפשר יהיה להתלבט, לערוך נסיונות ולנתח דוגמאות שונות, כדי למצוא את הדרך הטובה והתכליתית ביותר לכתוב את הסיפור שלכם.
כל תחילת עבודה משותפת בין הסופר/ת למתן תעשה לאחר פגישת זום מסודרת ומשותפת בין הסופר/ת, מתן חרמוני ושי עמית (או נציג מטעמנו) – על מנת להבין באופן הברור השקוף והגלוי ביותר מה הצורך. לאחר השיחה ובאם הגענו להבנה, תוגש הצעת עבודה מטעמנו ורק לאחר הסכמה של הסופר/ת וחתימתו על הסכם העבודה נצא לדרך לשלב הראשון של קריאת הטקסט וניתוחו על ידי ד"ר מתן חרמוני.
לתאום פגישת זום יש לשלוח וואטסאפ למספר: 054-5995209
או במייל: [email protected]
אופן העבודה בשלושה שלבים (ייתכנו שינויים ואדפטציות בהתאם לאופיו של הספר)
שלב ראשון: היכרות בין הסופר/ת והעורך המלווה והיכרות עם החומר, קריאת כתב היד שכבר קיים.
שלב שני: ליווי צמוד בכתיבת שניים או שלושה פרקים, באופן כזה שתגיעו לכתיבה השוטפת כשאתם כבר מכירים את הקול שלכם, ואת הדרכים השונות לספר את הסיפור שאותו אתם רוצים לכתוב. כאן נדאג לבנות מעין ארגז כלים שישמש אתכם בכתיבת היצירה עצמה.
שלב שלישי: ליווי שוטף של הכתיבה עצמה עד לסיום הספר. כאן מדובר על עריכה צמודה יותר של טקסטים שנכתבים תוך עבודה רצופה על כתב היד, כשהכיוון בכתיבה כבר ברור.
מוזמנות ומוזמנים להצטרף לתכנית העריכה המלווה. בין אם את.ה בתחילת הכתיבה ובין אם את.ה מחזיק.ה בכתב יד שאת.ה רוצה לדעת כיצד להמשיך איתו הלאה ולפתח אותו.
עריכה מלווה
שלבי העריכה הבסיסיים
קריאה של כתב יד, משוב ובניית תכנית עבודה.
עבודה צמודה על הטקסט על פי תוכנית סדורה שנקבעה כבר בסיום השלב הראשון. השלב השני בפועל הוא ליווי צמוד בכתיבת שניים או שלושה פרקים, באופן כזה שכשיגיע שלב הכתיבה השוטפת הסופר/ת כבר מכיר/ה את הקול הפנימי האישי והפרטי של עצמה/עצמו, ואת הדרכים השונות לספר את הסיפור שהיא/הוא רוצה לכתוב.
השלב השלישי הוא הליווי השוטף של הכתיבה עצמה. כתיבה תוך כדי כתיבה! כאן מדובר על עריכה צמודה יותר של טקסטים שנכתבים תוך עבודה רצופה על כתב היד, כשהכיוון בכתיבה כבר ברור. התמחור יהיה לפי מילה ותלוי באורך הטקסט.