היכרות אינטימית ומעמיקה עם שירת אהבה היא מפתח להבנת שירה בכלל, לקריאתה ולכתיבתה.אלי הירש
שירת אהבה
שמונה מפגשים בהנחיית המשורר, הסופר, העורך ומבקר השירה אלי הירש. סמינר מעמיק שיעסוק בשירת אהבה ובמקומה המרכזי באמנות השירה בכלל. במהלך הסמינר נתוודע למופתים הגדולים של שירת האהבה, ננסה לברר לעצמנו מהם מאפייניה הבסיסיים ועקרונות היסוד שלה, נעמוד על הזיקה בין שירת אהבה לשירת בדידות ופחד, מחאה וזעם, לשירה דתית וחילונית, לירית ואפית, פוליטית ומטאפיזית, וננסה לכתוב ולקרוא שירה – לאו דווקא שירת אהבה – בעקבות מה שנלמד.
מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).
חלק ראשון של השיעור: נקרא ונפרש יחד שירים עבריים ומתורגמים שידגימו את הנושא הנלמד בשיעור.
חלק שני של השיעור: המשתתפים יכתבו בהשראת הדוגמאות, תוך מתן דגש על נושא המפגש, ויקבלו משוב על הכתיבה.
שיטת הלמידה והמישוב: התלמידים מוזמנים לכתוב שירים משלהם (לאו דווקא שירי אהבה, כאמור) ולהביא שירים של משוררים ידועים במהלך הסמינר, כדי שנוכל להרחיב את הדיון בשירת אהבה, במשמעויותיה ובגבולותיה. בכל מפגש יוקצה זמן מסויים לכתיבה, וזמן מסויים לקריאת השירים שייכתבו או יובאו על ידי התלמידים.
ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת. **מספר המשתתפים מוגבל לעד 20 איש**
תאריך הקורס: 20.2.2024 ועד 9.4.2024 | ימי שלישי 19:00 עד 21:00
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
**מקומות אחרונים**
שירת אהבה
המפגשים
נקרא שירים של דליה רביקוביץ, חזי לסקלי וחיים נחמן ביאליק וננסה להבין מהן הקטגוריות העיקריות של שירת אהבה; למה שירת אהבה מאפשרת לנו להבין לעומק גם את היפוכה – שירת בדידות או אי-אהבה; ומה היחס בין שני הקטבים של שירת האהבה – הדמות האוהבת והדמות האהובה.
נקרא שירים של ספפו ולאה גולדברג וננסה להבין למה שירת האהבה נוטה להציג את האהבה כחוויה מטלטלת ומאיימת, הכרוכה בייסורים, חרדה, אובדן עשתונות, חשיפה לפגיעה, לפעמים אפילו בשיגעון.
נקרא שירים של שקספיר ויונה וולך ונלמד להבחין בין שני דפוסים של שירת אהבה: תחינות אהבה מצד אחד והמנונות אהבה מצד שני. ננסה לעמוד על מקומם של הגוף, הזמן והארוס בשירת האהבה.
נקרא שירים של הושע בן בארי, נתן אלתרמן ואהרן שבתאי, וננסה להבין את הקשר בין שירת אהבה לשירת קנאה ואיבה; לשירה פוליטית; לתפילה ולשירת נבואה; לאפוסים של מלחמה, חורבן וגלות; ונתעקש להבחין בין אהבה לבין יומרה כושלת לאהבה.
נקרא בשיר השירים ובשירי יהודה עמיחי וננסה להבין כמה אוהבים.ות וכמה אהובות.ים יכול שיר אהבה אחד להכיל. נשאל אם תיתכן שירה פוליאמורית, וננסה להבין את הקשר בין שירת אהבה למונוגמיה ולמונותיאיזם.
נקרא שירים של רחל, שמואל הנגיד, דו פו ולי באי וננסה להבין למה שירת אהבה מתנסחת לא פעם כשירת מרחק – גיאוגרפי, רגשי, קיומי. ננסה להבין מתי שירת האהבה מדגישה את המרחק בין האוהבים, ומתי היא חותרת לגשר ביניהם.
נחזור לשיריה של דליה רביקוביץ (ונקרא שירים רבים אחרים של משוררות בנות זמננו) וננסה להבין אם מי שאינו אוהב את עצמו יכול לאהוב את זולתו – ולהפך.
"אין שמחה באהבה" – כך קבע המשורר לואי אראגון בשיר מפורסם שזכה ללחן מופלא של ז'ורז' ברסאנס. בשיעור הסיכום של הקורס ננסה להבין אם הקביעה הזאת נכונה, ונחפש שירי אהבה שמחים.